« جواد آتش افروز » از نسل اول مجریان وبرنامه سازان پس از انقلاب است که کار در رادیووتلویزیون را ازکودکی آغاز کرد و به عنوان مجری ،تهیه کننده،بازیگروگزارشگر سالهادر رسانه ملی و رادیو فعالیت داشت او سالهای متمادی درشبکه دو سیما با برنامه های باطبیعت وهشت ونیم بامخاطبان در ارتباط بود،همچنین « آتش افروز» اجراو تولید برنامه های متعددی رادر شبکه جهانی جام جم به نام خود ثبت کرد،کارشناسی وداوری جشنواره ها در حوزه های مختلف رادیویی وتلویزیونی از دیگر فعالیتهای او در عرصه هنر محسوب میشود ،این مجری کاربلد باتهیه واجرای برنامه صبحگاهی پرمخاطب صبح های شنبه در رادیو پیام، حدود سه سال قبل با دنیای رادیو وتلویزیون خداحافظی کردواین روزها علاوه بر بازنشستگی بدلیل شرایط کرونایی درخانه روزگار خود را سپری می کند؛او میگوید اجرا یک کار دلی محسوب میشود که عشق فاکتور مهم آن است ویک مجری به عنوان زننده گل آخر می تواند در موفقیت یک برنامه سهیم باشد.
« آتش افروز » به دیباچه گفت:رادیو وتلویزیون را خانه خود می دانم چراکه سالهای سال درآنها کار کردم وبرنامه ساختم وپس از بازنشستگی ،عشق وعلاقه ام مانع عدم فعالیت درعرصه تهیه کنندگی ،اجرا و گویندگی شد، بنابراین پس از مدتی دوری از رادیو وتلویزیون ،حدود سه سال پیش باتهیه کنندگی واجرای برنامه صبحهای شنبه در رادیو پیام که توانست مخاطبان بسیاری را جذب کندبه این عرصه بازگشتم اما هم اکنون باتوجه به سن وسال وشیوع بیماری کرونا از فعالیت خداحافظی کرده وخانه نشین شدم.
سبک دراجرا از طیف یکسانی تبعیت نمی کند
وی درباره وجود ژانر یا سبک در اجرا بیان کرد:نوع سبک در اجرا مقوله ای است که در هر اجرا کننده وگوینده به گونه متفاوت ظهور وبروز پیدا می کندومعتقدم اجرای هر مجری مختص به خودش است وروحیه وعلاقه درکنارمطالعه در حوزه های مختلف اجتماعی ،فرهنگی ودیدن فیلم وسریال وحتی گوش دادن به موسیقی ملی از فاکتورهایی هستند که میتوانند مشخص کنندیک مجری درچه عرصه ای توانایی وتبحر اجرا ویا گویندگی خواهد داشت بنابراین ژانریاسبک درهر فردی که قراراست برنامه ای را اجرا کند از طیف یکسانی تبعیت نمی کندپس اگریک اجراکننده دریک برنامه گفتگو محور موفق شود دلیل بر آن نخواهد بود که حتما ویا باید در اجرای یک برنامه ادبی و مذهبی نیز موفق باشد.
وی افزود:یک مجری بایدبا برخورداری از سوادی بالاتر ویاحداقل هم سطح با میانگین جامعه ،از اخلاق رسانه ای هم بهره مند باشدتا بتواند خودرا از برخی فضاهای مخرب درمسیر اجرا ویا گویندگی که زمینه آسیبهای اخلاقی برای مخاطبان را به دنبال دارد دور کندوبیان مطالب بدون پشتوانه محکم به مخاطب از فضاهایی محسوب می شود که یک مجری یا گوینده بدون توجه به آنها چالش هایی را برای جامعه رقم می زند.
مجری برنامه سلام صبح بخیر بابیان اینکه یک مجری سهم بسزایی در موفقیت یک برنامه دارد گفت: در هر برنامه رادیویی ویا تلویزیونی گروهی مشغول تهیه وتولید اثری هستندکه گل کارشان را به سمت گوینده ویا مجری پاس می دهندتا او زننده گل آخر باشد پس طبیعی است که یک مجری با نوع اجراوحتی نوع صدای خود نقش موثری در ماندگاری یک برنامه داشته باشدبنابراین اجرا مسئولیت سنگینی است که فرد اجرا کننده با تکیه برتواناییها ومطالعه وسیع خود در زمینه های مختلف می تواند این مسئولیت را به نحو احسن به سرانجام برساند و مخاطب رابا برنامه همگام وهمقدم کند.
آتش افروز ادامه داد: تعدادکمی از مجریان وگویندگانی که این روزهادر زمینه اجرا فعالیت دارنددراین عرصه موفق عمل کرده اندچراکه علاوه بر،برخورداری از علم وآگاهی درحوزه اجراتوانسته اند با بی توجهی وبسنده نکردن به کمبودها ونبود برخی موقعیتها وفضاهای اجرایی،درزمینه مجری گری ویا گویندگی پیش بروندوباپشتوانه قرار دادن علاقه خودبه این عرصه هرروز به افزایش علم وسوادرسانه ای خود بیافزایندکه این موضوع درکلام ونوع اجرا ومطالبی که به مخاطبان ارائه میدهند مشهود است وهمین امر سبب شده تااین تعداداز مجریان تازه نفس باوجود تازه کار بودنشان بدرخشندبنابراین تعداد انگشت شماری مجری، مجری مولف وگوینده خوب ومستعد داریم
مجری گری عشق می طلبد
این مجری وبرنامه ساز پیشکسوت در پایان گفت: اجراوگویندگی کار روتین ومکانیکی نیست،عشق وعلاقه می طلبدودرواقع اجرا وگویندگی کار عاشقانه ای است که یک مجری با بالا بردن علم واخلاق رسانه ای وهمینطور افزایش سطح معلومات خود می تواند یک برنامه خوب با ادبیات جامع را به مخاطبان هدیه دهد
گفت وگو از:زهرا فرود